Jak dobrać ciśnienie w oponach rowerowych?
Jak dobrać ciśnienie w oponach rowerowych?
Dobór odpowiedniego ciśnienia jest ważny dla naszego komfortu jazdy. Zbyt małe ciśnienie może prowadzić do uszkodzenia dętki lub opony.
Za mocno napompowane opony również nie są dobrym rozwiązaniem.
Pytanie nasuwa się samo:
Jakie ciśnienie powinniśmy mieć w oponach?
Każda opona posiada minimalną i maksymalną wartość z jaką powinna być napompowana. Oznaczenie te znajduje się na bocznej powierzchni opony.
Najczęściej podawane jest w dwóch jednostkach: Bar oraz PSI. Wartości różnią się od siebie w zależności od roweru. Inne wartości będziemy pompować w rowerze górskim, a inne w szosowym czy gravelowym. Wartość 1 bar odpowiada wartości ok. 14,5 PSI.
Należy wspomnieć, że dobór ciśnienia będzie zależny między innymi od naszej wagi, opon, obręczy czy warunków atmosfertycznych. W zależności czy jeździmy na oponach, szytkach, systemie dętkowym czy bezdętkowym będziemy dobierać ciśnienie indywidualnie.
Zalecane uśrednione ciśnienie
Jako punkt odniesienia można posłużyć się poniższą tabelą pamiętając o sprawdzeniu min. i max. wartości na swojej oponie.
Rower Górski | Rower Szosowy | Rower Crossowy / Trekkingowy | Rower Miejski |
2.0 - 3.5 Bar | 6.0 - 8.0 Bar | 2.5 - 5.5 Bar | 2.5 - 5.0 Bar |
Teren
Nie należy przekraczać zarówno minimalnej jak i maksymalnej wartości podanej na oponie. Dobór odpowiedniego ciśnienia będzie zależny od terenu po którym będziemy jeździć.
Jeżeli wybieramy się na przejażdźkę po drogach asfaltowych, ścieżkach rowerowych i utwardzonych duktach, warto napompować większe ciśnienie. Zwiększy nam to komfort i szybkość jazdy.
Jeżeli planujemy jazdę po leśnych ścieżkach, warto ustawić niższe ciśnienie. Zbyt wysoka wartość spowoduje, że będziemy odczuwać każdy najechany korzeń czy nierówność, a komfort jazdy drastycznie spadnie.
Z kolei zbyt niskie ciśnienie może skutkować uszkodzeniem dętki lub opony, a w najgorszym przypadku możemy uszkodzić obręcz.
Jakie ciśnienie dla mnie?
Zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że nie ma uniwersalnych rozwiązań. Każdy z nas musi podejść do tematu indywidualnie zwracając uwagę na kilka podstawowych rzeczy:
Dostosowujemy ciśnienie do swojej wagi - im jesteśmy ciężsi, tym większe ciśnienie powinniśmy stosować.
Wartość ciśnienia uzależniona jest od nawierzchni po której planujemy jeździć.
Ciśnienie powinno być kontrolowane przed każdą jazdą. Aby sprawdzić dokładną wartość należy skorzystać z manometru (np. umieszczonego w pompce).
Obniżanie się ciśnienia z czasem jest normalnym zjawiskiem. Zależy m.in od temperatury i stopnia użytkowania roweru.