Bike Blog

A>A

Rodzaje pompek rowerowych

 

Rodzaje pompek rowerowych

 

Każdy rowerzysta powinien posiadać pompkę rowerową. Nie zawsze jest opcja skorzystania z kompresora na stacji benzynowej czy usług serwisu rowerowego.

Wszędzie tam gdzie jest z nami rower może zdarzyć się uszkodzenie dętki, a brak pompki może skutkować długim spacerem. Zawsze warto mieć przy sobie pompkę rowerową, razem z zestawem naprawczym, apteczką, zapasową dętką i podręcznym zestawem narzędzi.

 

Pompki rowerowe występują w kilku rodzajach.

Najpopularniejszym rodzajem jest zwykła ręczna pompka. Istnieją również pompki stacjonarne, oraz bardzo kompaktowe pompki rowerowe z nabojami CO2.

Poniżej znajdziesz krótką charakterystyke różnych rodzajów pompek rowerowych.

 

Ręczna pompka rowerowa

Jest to najbardziej powszechny rodzaj pompek rowerowych. Do zalet należy zaliczyć duży wybór, niską cenę (duży wybór cena-jakość), łatwość użycia i kompaktowe rozmiary.

Większość ręcznych pompek rowerowych jest uniwersalna, pasująca do wentyli samochodowych (Auto/Schrader) i wentyli typu Presta.

 

Niektóre modele ręcznych pompek rowerowych posiadają manometr (cyfrowy lub analogowy), co umożliwia precyzyjne napompowanie do określonego ciśnienia nawet w warunkach terenowych. Spotykane są modele z wężykiem oraz te, które mocuje się bezpośrednio na wentylu.

pompka reczna oxc.png 

 

Pompka podłogowa pro.png

Podłogowa pompka rowerowa

Niezbędne narzędzie każdego rowerzysty, który często jeździ, a także niezbędne dla posiadaczy rowerów szosowych gdzie ciśnienie w oponie dochodzi do 9 atmosfer. Najczęściej użytkowana w domu, samochodzie lub na wyjazdach.

 

Jej zakup zwróci się już przy pierwszym pompowaniu, bowiem umożliwi Ci szybkie napompowanie opon bez większego wysiłku. To szczególnie cenne, jeśli często musisz zmieniać opony lub dostosowywać ciśnienie do panujących warunków.

 

Zazwyczaj podłogowe pompki rowerowe posiadają manometr, co umożliwia precyzyjne pompowanie. Podobnie jak w przypadku ręcznych pompek, podłogowe pompki rowerowe są uniwersalne. Pasują zarówno do wentyli presta jak i auto.

 

 

Pompka CO2

To znacznie mniej powszechny rodzaj pompki rowerowej. Na taki stan rzeczy może mieć wpływ dodatkowy koszt w postaci jednorazowych naboi CO2.

To rozwiązanie ma kilka zalet, które mogą być nieocenione. Ta pompka nie wymaga żadnego fizycznego wysiłku podczas pompowania i jest wygodna podczas wyścigów kolarskich i maratonów rowerowych. Dodatkowo szybkość działania tego rozwiązania przewyższa wszystkie powyższe pompki.

 

Kompaktowy rozmiar i niska waga wpływają korzystnie na doświadczenia użytkownika. To taki kompresor w kieszeni.

Zasada działania jest prosta i szybka:

Do pompki podłączamy jednorazowy nabój CO2 poprzez wkręcenie gwintu naboju w gniazdo pompki.

 

Pompkę mocujemy na wentylu i odkręcamy nabój aby udrożnić przepływ powietrza.

 

Czym więcej odkręcimy nabój z pompki, tym szybciej powietrze nam z niego ujdzie.

Możemy dozować powietrze odkręcając i wkręcając nabój CO2 z pompki, zwracając uwagę aby nie wykręcić naboju całkowicie.

pompka co2.png

 

 

co2 naboje.png

Końcówki CO2

Nie mają funkcji standardowej pompki jedynie posiadają gniazdo mocowania na nabój. Występują wersje umożliwiające dozowanie powietrza śrubą lub elementem naciskowym.

Takie rozwiązanie jest najbardziej kompaktowe, jednak gdy zużyjemy nabój, a coś pójdzie nie po naszej myśli, dalej jesteśmy bez pompki. Ratuje nas drugi nabój, lub przejeżdżający rowerzysta posiadający pompkę.

*Należy pamiętać, że w trakcie pompowania nabój osiąga minusowe temperatury, a na ściankach osadza się intensywny szron*

Ten system pozwala na napompowanie opony rowerowej do jej skrajnej wartości.Wpływ ma wielkość naboju. Czym większa opona, tym większy nabój będziemy potrzebować.

Występują m.in. w rozmiarach 12g, 16g, 25g.

 

 

Pompka do amortyzatorów

Do pompowania amortyzatorów należy używać specjalnej pompki o wysokim ciśnieniu rzędu 300-500 psi.

 

W takiej pompce manometr jest niezbędny, aby wykonać dokładny pomiar i odpowiednio ustawić zawieszenie w rowerze.

 

Pompki do amortyzatorów zazwyczaj są dość kompaktowe, więc w razie potrzeby możesz zabrać ją w teren, aby w pełni ustawić amortyzatory pod własne preferencje.

 

Warto aby pompka była wyposażona w zawór bezstratny, dzięki czemu można zminimalizować ryzyko niekontrolowanego ubytku ciśnienia w komorze amortyzatora

 

Polega to na pierwszorzędnym wykręceniu wkładu naciskającego na maszynkę wentyla i późniejsze wykręcenie pompki z gniazda.

Pozwoli to na jeszcze dokładniejszy pomiar.

 

Koszt dobrze uszczelnionej pompki to rząd od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

pompa do amortyzatorów.png

 

Jak korzystać z uniwersalnej ręcznej pompki rowerowej?

 

Ponieważ ten rodzaj pompek jest najbardziej powszechny, napiszemy jak właściwie z nich korzystać.

Mamy więc najprostszą uniwersalną ręczną pompkę bez wężyka.

 

Po pierwsze musimy określić jaki wentyl znajduje się na kołach naszego roweru.

Najbardziej powszechne typy wentyli to Schrader (inaczej zwany auto/samochodowy) i Presta.

 

Jak już wspomniano, większość ręcznych pompek rowerowych jest uniwersalna, czyli pasuje do obu typów wentyli.

Pompka najczęściej występuje z jednym otworem, a wersja z dwoma otworami jest rzadziej spotykana.

 

Zmiana typu wentyla, odbywa się przez odwrócenie elementów w głowicy pompki tak, jak pokazano na poniższej grafice:

 

Schemat głowicy ręcznej pompki rowerowej na przykładzie wentyla presta i auto

Plastikowy i gumowy element pasują tylko w 2 konfiguracjach, także ryzyko błędu jest niewielkie.

 

 

 

Rodzaje wentyli w dętkach rowerowych

 

Wentyl Schrader - Auto (AV)

Po określeniu wentyla i ustawieniu elementów w odpowiednim kierunku, musisz odkręcić ochronny plastikowy kapturek na wentylu.

 

W przypadku wentyla samochodowego mocujesz pompkę na wentylu przykładając trochę siły, a następnie dodatkowo uszczelniasz połączenie za pomocą zatrzasku znajdującego się po drugiej stronie otworu na wentyl.

 

Pozostało tylko napompować koło, a po napompowaniu odbezpieczyć zatrzask i wyjąć pompkę z wentyla.

Auto wentyl.jpg

 

Wentyl Presta (FV, SV)

W przypadku wentyla typu Presta, pod ochronnym kapturkiem znajduje się maszynka wentyla, którą trzeba odkręcić przed pompowaniem i nie zapomnieć zakręcić po pompowaniu.

 

Dobrą praktyką jest pojedyncze naciśnięcie na maszynkę po odkrceniu jej, w celu ewentualnego udrożnienia wentyla. Po odkręceniu nałóż pompkę na wentyl do momentu aż powietrze przestanie uciekać. Jeżeli tak się nie dzieje, zamknij zatrzask uszczelniający i wykonaj pierwszy ruch pompowania.

 

W przypadku wentyli Presta bądź bardzo ostrożny i staraj się nie ruszać pompką podczas pompowania. Wentyl typu presta jest dość delikatny i można go w łatwy sposób uszkodzić poprzez zgięcie lub złamanie.

presta wentyl.jpg

 

Wentyl Dunlop (DV)

Dla wentyla typu Dunlop (rowerowy) przewidziana jest ta sama końcówka do pompowania co w przypadku wentyla presta.

Po zdemontowaniu kapturka zabezpieczającego można od razu umieścić pompkę na wentylu, uszczelnić połączenie zapinając zatrzask i rozpocząć pompowanie.

Nie ma potrzeby odkręcenia czegokolwiek więcej. Jeżeli wentyl jest nieszczelny można wymienić samą maszynkę znajdującą się w środku bez potrzeby wymiany całej dętki.

Rozwiązanie stosowane raczej w starszych rowerach typu trekkingowy czy miejski.

Dunlop wentyl.jpg
 
 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze pompki rowerowej?

 

Oto krótka lista, na co trzeba zwrócić uwagę przed zakupem pompki rowerowej:

 

1. Do jakiego celu potrzebna nam pompka?

2. Gdzie będziemy używać pompki?

3. Jakie jest maksymalne ciśnienie które może wygenerować pompka?

4. Grubość tłoka (w zależności od zastosowań)

5. Manometr i jego jakość

6. Kompatybilność z naszym typem wentyla

7. Waga i rozmiar pompki rowerowej

8. Skuteczność pompowania

9. Jakość wykonania i materiały użyte do produkcji pompki

10. Możliwość serwisu we własnym zakresie (czyszczenie, smarowanie)

 

Podsumowanie

 

Mamy nadzieję że od dziś dobór odpowiedniej pompki do swojego roweru czy typu wentyla nie będzie stanowił już problemu.

 

W przypadku posiadania pompki z jednym gniazdem będziesz wstanie zmodyfikować ustawienie pod swój typ wentyla.

Pamiętaj, że nie ma jednego najlepszego rozwiązania.

 

Każde z powyższych będzie dobre na swój sposób w zależności od naszych potrzeb i preferencji.

NEWSLETTER

Obowiązek informacyjny RODO

* Osobie, która przekazała dane Administratorowi Danych, przysługuje prawo do nakazania “zapomnienia danych”. W każdej chwili może ona zdecydować o wypisaniu się z newslettera poprzez kliknięcie w link przesyłany wraz z newsletterem i usunięciu swojego adresu e-mail z bazy danych

Zobacz nas na FB
Dodano do koszyka