Bike Blog

A>A

Jakie opony rowerowe wybrać?

 

Jak dobrać odpowiednie opony?

 

Przy wyborze opon rowerowych należy odpowiedzieć sobie na pytanie, po jakim terenie poruszamy się najczęściej?

Czy częściej jeździmy po leśnych ścieżkach, górskich szlakach, czy może asfaltowych drogach. Jeżeli nie mamy sprecyzowanej nawierzchni, to również znajdziemy coś dla siebie.

Zmiana opon znacznie wpływa na komfort jazdy jak i opór toczenia roweru. Dobór odpowiedniego bieżnika znacząco wpływa na teren jaki możemy pokonać.

 

WIELKOŚĆ OPONY

 

To, jaką wielkość opony będziemy mogli dobrać zależne będzie od ramy jaką posiadamy. Nie wszystkie rozmiary opon będą pasować do wszystkich ram, mimo tego, że rozmiar koła pozostaje niezmienny.

Rozmiar opony foto continental 5000.jpg

Rozmiar opon można podawać w calach lub jednostkach ISO. Istnieje jeszcze oznaczenie francuskie, które przeznaczone jest głównie dla opon 28" (np.700x23C). 

Każda opona powinna mieć co najmniej jedno oznaczenie znajdujące się na jej bocznej ściance.

Dla przykładu rozmiar calowy 28x2.35 będzie odpowiadał rozmiarowi ISO 60-622.

 

Pierwsza wartość (28) oznacza średnicę obręczy

Druga wartość (2.35) odpowiada za grubość opony (wskazuje przybliżoną średnicę przekroju poprzecznego po napompowaniu).

 

Tabela popularnych rozmiarów

Poniżej zamieszczamy tabelę z rozmiarami opon w dwóch oznaczeniach.

Rozmiar opony 28"/27" Rozmiar ISO   Rozmiar opony 700C Rozmiar ISO   Rozmiar opony 26" Rozmiar ISO

28 x 2.35

60-622

  700 X 44C 44-622   26 X 2.35 60-559

28 x 2.0

50-622

  700 X 40C 40-622   26 X 2.125 57-559

28 x 1.75

47-622

  700 X 38C 38-622   26 X 2.00 54-559

28 x 1 1/2

40-635

  700 X 35C 35-622   26 X 1.9 50-559

28 x 1 3/8
x 1 5/8

37-622

  700 X 32C 32-622   26 X 1.75 47-559

27 x 1 3/8

35-630

  700 X 28C 28-622   26 X 1.6 44-559

27 x 1 1/4

32-630

  700 X 25C 25-622   26 X 1.5 40-559

27 x 1 1/8

28-630

  700 X 23C 23-622   26 X 1.25 32-559

27 x 1

25-630

  700 X 20C 20-622      
      700 X 18C 18-622      

 

 

JAKI BIEŻNIK WYBRAĆ?

 

W głównej mierze za nasze bezpieczeństwo jak i komfort z jazdy odpowiadają opony. Te różnią się od siebie bieżnikiem, wagą, oplotem czy mieszanką gumy.

Wybor odpowiedniej opony będzie zależny od terenu i warunków w jakich przyszło nam jeździć.

Opona z gładkim bieżnikiem idealnie nada się na ścieżki rowerowe czy asfalt. Gorzej poradzi sobie w środowisku leśnym. Takie opony najczęściej stosowane są w rowerach trekkingowych czy crossowych.

 

 

wysoki bieżnik na blog.jpg

Agresywny bieżnik uświadczymy w rowerach górskich czyli tam, gdzie potrzebna jest dodatkowa przyczepność. Klocki na oponie ustawione są w większych odstępach, aby radzić sobie w wymagającym terenie

Bardzo dobry wybór, jeśli chcemy pojeździć w trudniejszych warunkach takich jak błoto czy grząski teren.

Na suche warunki pogodowe wybierzemy oponę z gęsto ustawionymi klockami, co znacząco zwiększy naszą prędkość podczas jazdy, lecz osłabi się stabilność roweru.

 

 

Jeżeli chcemy uzyskać kompromis między szybkością a przyczepnością, warto rozważyć zakup opon typu semi-slick. Charakteryzują się niskim, szybkim bieżnikiem po środku opony, jednocześnie posiadając agresywne klocki po jej bokach.

Umożliwiają one pokonywanie zakrętów z większą prędkością bez utraty przyczepności. Warto wspomnieć, że ten typ opon będzie najlepszym wyborem dla bardziej doświadczonych osób.

Opony na śnieg uzbrojone są w dodakowe metalowe kolce, dzięki którym poprawiają przyczepność na śliskim podłożu. Mogą być bardzo przydatne przy podjazdach lub oblodzonych odcinkach.

 

RODZAJE OGUMIENIA

OPONY ZWIJANE

Opony zwijane charakteryzują się inną budową w porównaniu do opon drutowych. W oponach zwijanych stosuje się kevlarową linkę zamiast stalowego drutu w miejscu wykończenia rantu. Najczęściej stosują je rowerzyści uczestniczący w wyścigach rowerowych, jak również Ci, dla których waga roweru ma kluczowe znaczenie.

opona zwijana blog.jpg
Opona drutowa blog.jpg

OPONY DRUTOWE

Opona drutowa będzie znacząco cięższa od zwijanej, jak również zastosowany drut będzie umożliwiał zwinięcie opony bez uszkadzania jej struktury. Taka opona przeznaczona jest bardziej do codziennej jazdy niż walczenia o cenne sekundy na zawodach kolarskich.

SZYTKI

Szytki Najczęściej stosowane są w rowerach torowych, szosowych lub czasowych. Szytka składa się z opony i dętki, jednak jej struktura jest zamknięta.

Takie rozwiązanie pomaga osiągać zarówno największe prędkości jak i właściwości jezdne. Stosowana głównie przez profesjonalnych kolarzy ze względu na cenę i umiejętności.

szytka Gatorskin blog.jpg

 

 

KTÓRA OPONA DLA MNIE?

 

Jak można się domyślić, nie ma jednej uniwersalnej opony na wszystkie rodzaje podłoża.

To, jaką oponę wybierzemy będzie miało wpływ na nasz komfort jazdy.

Najprościej oszacować procentowo po jakim terenie poruszamy się najwięcej, dobrać optymalną oponę i z czasem zmieniać, szukać tego właściwego kompletu pod konkretne warunki.

NEWSLETTER

Obowiązek informacyjny RODO

* Osobie, która przekazała dane Administratorowi Danych, przysługuje prawo do nakazania “zapomnienia danych”. W każdej chwili może ona zdecydować o wypisaniu się z newslettera poprzez kliknięcie w link przesyłany wraz z newsletterem i usunięciu swojego adresu e-mail z bazy danych

Zobacz nas na FB
Dodano do koszyka